We love communities: hoe je succesvol wordt met jouw online community

Van nature sluiten we ons graag aan bij een groep van gelijkgestemden. En tegenwoordig kunnen we, met de komst van internet en sociale media, connecten met mensen van over de hele wereld. Dat doen we dan ook massaal. Tegelijkertijd lijken we in deze digitale wereld het vermogen om echte en oprechte verbindingen aan te gaan, soms ook ineens kwijt te zijn. En kunnen we ons daardoor eenzaam voelen. Want de behoefte om ons aan te sluiten bij een groep, die blijft. We zijn groepsdieren. Het zit in ons dna. Hoe digitaler we worden, hoe bewuster we ons moeten zijn van dat we deze echte en oprechte verbindingen nodig hebben om te leven, in plaats van te overleven.

Onder meer door een sterke ontkerkelijking in de laatste decennia, hebben steeds meer mensen in onze geïndividualiseerde samenleving de behoefte ergens bij te horen. Deze rol verschuift steeds meer naar (niche) communities. In een community staan gezamenlijkheid en collectieve ervaringen centraal. Je deelt met gelijkgestemden informatie en ervaringen over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent. Daarnaast kun je de community ook inzetten om je zakelijke doelen te bereiken.

Mijn passie voor het creëren van communities, en hoe dat met het juiste stappenplan zó makkelijk en effectief kan zijn, is de reden dat ik daarvan mijn expertise heb gemaakt.

Wanneer ik het heb over communities, bedoel ik daarmee een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die graag verbinden met mensen met dezelfde passie of zorg. Dat kan lokaal zijn of (inter)nationaal. Net waar die verbinding hard nodig is. Als je maar een gemeenschappelijke zorg, passie of gezamenlijk doel hebt en het leuk vindt om te connecten met anderen die er hetzelfde in staan. En daarover de dialoog aan willen gaan. Samen bereik je meer, dat is de kracht van communities.

Er zijn best veel mensen die onderdeel zijn van een community, zonder dat ze zich ervan bewust zijn. Bijna elke groep mensen is namelijk een community. Bijvoorbeeld de WhatsAppgroep met je voetbalteam. Of een Facebookgroep als Amsterdam Yard sale, waar je tweedehands spullen aanbiedt. Of een website met forum waar je regelmatig inlogt. Tweakers bijvoorbeeld. Of die #fitgirls die je op Instagram volgt. Zoals er voor iedereen een geschikt boek of film is, zo is er ook voor iedereen een geschikte community.

Je kunt een community bouwen rondom:

  • Je merk, product of dienst: voor meer fans, klanten en omzet.
  • Je organisatie intern: een hechtere band tussen collega’s, meer kennisdelen en betere resultaten.
  • Een goed doel of non-profitorganisatie: samen sta je sterker en kun je meer bereiken.
  • Een vereniging of stichting: om de leden met elkaar te verbinden en kennis te delen.
  • Je passie, als hobbyist met anderen praten over je favoriete bezigheid en tips en tricks uitwisselen.
  • Jezelf als influencer: een community van fans om je heen verzamelen.
  • Je onderneming: leren hoe je je ideale klant het beste kunt bereiken en hoe je prospects omzet in echte klanten en fans.
  • Een ander leuk idee dat niet onder bovenstaande punten valt.

Ik ben mijn hele leven een community starter geweest: op school, in de buurt, op het werk. Als digital consultant heb ik van dichtbij gezien dat de opkomst van online communities de kracht van offline communities overneemt en die vermenigvuldigt met tien, of zelfs met honderd of duizend. Ze zijn een verrijking van de in tijd en plaats beperkte offline communities. Want door online communities komen we in contact met iedereen waar we een connectie mee hebben. En waar we die connectie ook écht nodig hebben. Je hoeft gelijkgestemden niet per se in je directe omgeving te hebben, via internet vind je ze over de hele wereld!

Daarom heb ik, soms zelfs onbewust, mijn hele carrière communities gebouwd. Maar ik zie de afgelopen jaren pas het potentieel van communities: ze laten bedrijven groeien op een manier die resoneert in een van onze favoriete buzzwoorden van dit moment: authenticiteit. Daar streeft tegenwoordig elk merk naar, omdat vooral jongere generaties dat belangrijk vinden. En omdat het noodzakelijk is om relevant te blijven.

Mijn carrière begon ik in het jaar 2000 bij Endemol, bij de tv-show Big Diet. Ik werkte toen aan de digitale community om mensen te ondersteunen die net als de deelnemers van het programma wilden afvallen. Daarna heb ik voor veel bedrijven online communities opgezet en groot gemaakt. Bijvoorbeeld voor klm in 2006. Toen lanceerde ik samen met een klein team een van de eerste zakelijke online communities in Nederland: klm Club China. Opgezet om zakelijke reizigers tussen Nederland en China op een zinvolle manier met elkaar te verbinden. Voor de Nationale Postcode Loterij zette ik in 2009 een online gaming community op: die ging van 0 naar 600.000 leden. En voor Schiphol activeerde ik in 2017 de interne community om medewerkers aan boord te krijgen voor een digitale transformatie en die met succes te kunnen implementeren.

De afgelopen jaren voelde ik de behoefte om ook met andere communities te werken. Kleinere, doelgerichte communities van gelijkgestemde mensen, die samen streven naar verandering. Mede hierom heb ik twee communities mede-opgericht waar ik erg in geloof: in 2016 IncludeNow., een community die de creatieve industrie samenbrengt om diversiteit en inclusie te bevorderen. En daarna WomenTalkTech, om vrouwen die willen spreken op digitale en innovatie-congressen bij elkaar te brengen. Om elkaar te supporten, spreek-opdrachten met elkaar te delen, en hen in contact te brengen met programmeurs en organisatoren van evenementen.

Op 24 september 2019 komt mijn boek We love communities uit. Inclusief het We love communities 10-stappenplan, veel voorbeeldcases en een online cursus. Deze is nu al te bestellen via Managementboek.nl

Het idee voor dit boek is vrij plotseling ontstaan. Het was namelijk niet al jarenlang mijn droom om een boek te schrijven over online communities. Sterker nog: heel lang had ik zelf niet eens door dat dit mijn expertise was. Dat realiseerde ik me pas toen meerdere mensen me vroegen hoe je dat nou doet, een succesvolle online community opzetten. Kon ik niet eens een masterclass geven, om hen daarbij te helpen? Pas toen ik bijna wekelijks dit soort aanvragen kreeg, realiseerde ik me dat er nog geen handleiding bestond, maar dat er wel behoefte aan was. Daarom heb ik dit boek geschreven. Mijn doel was een praktische handleiding te maken, waar je meteen mee aan de slag kunt. De samenvatting van het boek kun je daarom ook downloaden op: www.welovecommunities.nl/gratis

Het boek is zo geschreven dat je elke stap apart kunt lezen. Zodat het interessant is voor mensen die een community willen beginnen, maar ook voor gevorderden die graag willen lezen hoe anderen hun community activeren. Je kunt leren van de vele voorbeelden, of je leest alleen de theorie.

Natuurlijk schrijf je een boek over online communities niet alleen. Dat doe je samen met een community van community-leiders. Daarom combineerde ik mijn eigen ervaring met veel research en met interviews met 36 experts die steengoed zijn in hun vak en ook veel weten over communities. Experts die hun successen, maar ook hun valkuilen en geheimen met me deelden. Experts van kleine communities om een social movement te creëren, versus experts van mega communities met meer dan 500.000 leden. Jong talent versus de gevestigde orde. Vrouwen en mannen. Verschillende culturen, achtergronden, geloven, seksuele voorkeuren, gezondheid, et cetera. Mensen die op het eerste gezicht heel divers zijn, maar wel een gemeenschappelijke deler hebben: hun passie voor communities. Een inclusieve houding. Want communities verbinden mensen met elkaar. Alle mensen.

Deze community leiders hielpen bij het tot stand komen van dit boek: Anneli Rispens, Antoinette Hoes, Ashlee Janelle Danso, Charlene Jozefzoon, Christiana Courtright, Dan Fennessy, Danielle Stecher, Debbie Reber, Dieuwke Hoogland, Flavia Anghel, Frank Del Gatto, Frank Meeuwsen, Igor Beuker, Janneke van Heugten, Job Slijkhuis, Joshua van Wijgerden, Joyce Heere, Kapi Alem, Kees Diamant, Kevin De Randamie, Kirsten Wagenaar, Laureen Doesburg, Lenneke Speelman, Maureen Powel, Myra de Wildt, Nathalie Peters, Paul Verhulst, Penny Clayton, Robin Ramos, Sanne Walvisch, Sonja Loth, Susanne van Nierop, Tonny Loorbach, Veronique Prins, Vivian Opsteegh en Youri Meuleman. De interviews heb ik in de vorm van quotes verwerkt in het boek. Hun video-interviews kun je bekijken op www.welovecommunities.nl. Echt een aanrader, omdat je dan ook de persoon en het verhaal achter die succesvolle community ziet!

Met We love communities wil ik graag zoveel mogelijk mensen helpen om succesvol te zijn met hun community. Met online trainingen, strategie-sessies, masterclasses en natuurlijk het boek, help ik anderen met het opzetten en laten groeien en bloeien van hun online community. Dat is wat ik het allerliefste doe.

Steeds meer communities verschuiven van offline naar online. Wanneer ik het over communities heb dan bedoel ik meestal online communities. Die natuurlijk ook prima offline samen kunnen komen. Waarom? Omdat ik uit ervaring weet dat het werkt. Omdat je met communities kunt doen wat je leuk vindt en tegelijkertijd mensen kunt helpen en super succesvol kunt worden. Samen bereiken we meer. Investeer daarom in de kracht van online communities!

Samenvatting We love communities:

Online communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements. De eeuwenoude manier om verbondenheid, solidariteit en vertrouwen te creëren, is ook de ideale manier om online relaties te bouwen en onderhouden en doelgroepen goed te leren kennen op een authentieke en aansprekende manier.

Maartje Blijleven kraakte de code en laat stap-voor-stap zien hoe je een community begint en tot bloei brengt. Ze geeft inspirerende praktijkvoorbeelden en onthult de kneepjes van het vak. In interviews geven 36 bekende community-experts hun tips en tricks prijs, waarmee je van wildvreemden fans maakt en als community leider de zichtbaarheid en expertstatus krijgt die je verdient. Een boek voor iedereen die een goed idee voor een community heeft. We love communities is de stap-voor-stap sleutel tot online succes voor iedereen met een passie!

Maartje Blijleven is digital community expert en bouwt al twee decennia aan succesvolle online communities, onder andere met haar werk voor Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot en Schiphol. Als mede-oprichter van de communities IncludeNow. & WomenTalkTech weet ze hoe je een community begint en laat groeien. Met We love communities helpt ze ondernemende professionals om succesvol te zijn met hun eigen online community: voor verschillende bedrijven, mensen en doeleinden. Ze gelooft dat er voor iedereen een passende online community bestaat van mensen die dezelfde pijn, passie of ambitie delen. In deze geïndividualiseerde samenleving hebben mensen de behoefte om ergens bij te horen.

Maartje is veelgevraagd keynotespeaker en komt als digital community expert regelmatig in de media. Met online trainingen, 1:1 strategie-sessies, masterclasses en haar boek laat ze mensen stap-voor-stap zien hoe je een community begint en tot bloei brengt. Daarnaast deed ze onderzoek en interviewde ze 36 van de beste community-experts uit Nederland en daarbuiten. Op 24 september komt haar boek uit. Inclusief het We love communities 10-stappenplan, veel voorbeeldcases en een online cursus. Deze is nu al te bestellen via Managementboek.nl

Meer weten? Ga naar mijn website over online communities: www.welovecommunities.nl.

Persoonlijke begeleiding

Heb je geen duidelijke strategie en doe je maar wat? Boek een VIP Community strategie dag en loop aan het eind van de dag weg met een strategie waar je jaren mee vooruit kunt.

We love communities 10-stappenplan

Weet je niet welke stappen je moet nemen om een community succesvol te maken? Download het gratis 10-stappen plan voor een succesvolle community.

Start meteen met handig filmje

Wil je een community starten maar weet je niet hoe? Bekijk het filmpje hoe je een gratis Facebook groep als community start.

Workshop en inspiratie

Zoek je spreker op jouw evenement, congres of teambuildingdag om een groep mensen te inspireren? Boek mij als spreker voor een masterclass of keynote speech.